Mar 27, 2013

Vodič za kupce - III deo: Kupovina preko facebook-a

Kada nekom kažem čime se bavim ili dam vizitku, prvo pitanje je gotovo uvek: "Gde može da se vidi nakit?".  Prvo ih uputim na moju facebook stranicu gde mogu da se upoznaju sa mojim radom i da prate najave sajmova na kojima ću učestvovati. Facebook je najlakši način da pronadjete nekoga ko se bavi ručnim radom. Ja lično ne znam nijednu osobu koja se bavi ovim poslom, a da je nema na ovoj društvenoj mreži.

Pošto volim da dajem primere, krenuću od jednog. Setili ste se da je vašoj prijateljici za 3 dana rodjendan. Zatrpani ste poslom i znate da nemate vremena da odete do grada i par sati šetate po prodavnicama. Recimo da ste bili na nekom od sajmova i pokupili vizitku umetnika čiji vam se rad baš svideo. Možda znate nekog, ko zna nekog ko izrađuje nakit. Uzmete vizitku ili obavite par poziva dok ne dođete do imena umetnika i polako krenete pretragu po internetu. Ako i nemate vizitku, na facebook-u ćete za sekund naći njegovo ime. Pregledaćete albume, naći šta vam se svidja, poslati poruku ili nazvati ukoliko je dat broj telefona. Ako ste poručili u toku pre podneva, nakit će vam kurirska služba isporučiti već u toku sutrašnjeg dana. Imaćete ručno radjen, unikatan poklon a da niste ni ustali iz stolice.



Predpostavimo ipak da niste bili na sajmovima i da ne znate nikog lično ko se bavi ovim poslom. Recimo da ste tu i tamo načuli neka imena i želite da proverite šta i kako rade. Prvo ćete naravno pregledati abume.

Fotografija nakita je prva umetnikova komunikacija sa vama kada kupujete online. Prvenstveno treba da bude dovoljno oštra. Zamućene fotografije nakita mene odmah odbiju jer odaju utisak da se radi o amateru. Svako ko se ozbiljno bavi ovim poslom potrudiće se da što bolje uslika svoj komad. Prikazaće vam nakit iz više uglova. Na ovaj način, imate priliku da komad pregledate mnogo detaljnije nego na sajmu. 

   Mad Harlequin Jewelry                                     NeckLESS Is MORE


Već sam pomenula u prethodnom postu da na fotografijama nakit može da izgleda veći nego što jeste. Ovaj problem umetnici rešavaju tako što uslikaju komad na lutki prirodne veličine, stave ga u ruku ili pored komada stave neki element koji ima standardnu veličinu. Ipak, ako ne postoji ni jedna ovakva fotografija, u opisu slike bi trebale da stoje dimenzije. Ako ni iz opisa ne možete da saznate veličinu, ostaje vam da pitate. 

Opis slike, osim dimenzija trebalo bi da sadrži opis materijala i cenu. Po nekim pravilima sajtova za online kupovinu ručnih radova veoma je poželjno dati i širi opis (ideja koja se krije iza dizajna, proces izrade). Kada je facebook u pitanju medjutim, nema baš puno mesta za ovako širok opis. 

Postoji mogućnost da u opisu slike ne dobijete ni jedan od ova 3 osnovna podatka. Nedostatak ovih informacija je i najveća kritika kupaca, pogotovo kada se radi o ceni. Nažalost, kopiranje dizajna u ovom poslu je česta pojava, pa umetnici ne žele da daju ni jedan dodatni podatak nelojalnoj konkurenciji. 

Gore: Tramps 'n' Glams; Dole: Starseed Jewellery

Naravno, sve što vas zanima vi možete da pitate umetnika. Moja preporuka je da, ako pitanje postavljate na facebook-u, pošaljete privatnu poruku. Pitanja ispod slike umetnici nekada mogu da previde. Desi se i da facebook ne izbaci obaveštenje o komentaru. A ako se radi o podatku koji nisu javno objavili postoji razlog za to. Oni će vam odgovor najverovatnije dati privatnom porukom.



Ono što mnogi kupci previde kada istražuju stranicu je sekcija About. Njeno dugme se nalazi u levom uglu ispod naslovne slike. Ovde ćete naći osnovne podatke vezane za umetnika - opis njegovog rada, email, broj telefona, način isporuke. Naravno, obim podataka zavisi od količine informacija koje je umetnik spreman da objavi.

Gore: The Look; Dole: Studio Artesania

Kada ste dobili sve informacije i ako ste spremni da poručite, opet naglašavam, uradite to putem privatne poruke. Pogotovo ako vam je potrebna hitna isporuka.



Kako kupujem nakit online?

1. Ako ne znam umetnika, prvo letimično pregledam albume da vidim kvalitet fotografija i ponudu  

2. Ako je umetnik ostavio pozitivan prvi utisak na mene kliknem na dugme About kako bih saznala nešto više o njemu i uslovima kupovine 

3. Vratim se na albume i detaljno ih pregledam - to kod mene zna da traje satima. Zagledam svaki detalj, pošto mi je finalna obrada izuzetno važna. 

4. Pošaljem privatnu poruku sa pitanjima ukoliko nema svih informacija koje me zanimaju 

5. Ako mi veličina i cena odgovaraju, naručim opet putem privatne poruke  

6. Nestrpljivo čekam paketić :) 

I za kraj Vodiča za kupce volela bih da čujem vaša iskustva, ukoliko ste nekada kupovali ručni rad preko facebook-a. Da li su pozitivna ili negativna? Ozbiljnom umetniku svaka sugestija je dobrodošla kako bi  poboljšao nivo usluge. Slobodno ostavite komentare, pa ukoliko sam nešto propustila, vaša iskustva mogu biti osnova za neki sledeći post.















 
 
 

2 comments:

  1. Slažem se sa svim gore navedenim! ;) Potpuno je razumljivo da kupci nakit žele da vide i uživo, jer utisak o dimenzijama i kvalitetu izrade često ne možemo da steknemo samo preko fotografije. Zato mi nikada nije teško da se sa mušterijom, ako je iz mog grada, negde nađem. Takodje uvek naglasim i to da nije u obavezi da komad kupi, ukoliko joj se on uživo ne svidi. Srećom, to do sada nikad nije bio slučaj ;)

    ReplyDelete
  2. I tako se Ivona juce nasla sa mnom... :) I ja kupila bros za drugaricu. Divan je. :) Hvala Ivona!

    ReplyDelete