Mar 19, 2013

Vodič za kupce - I deo: Zašto birati ručni rad?



U priči o prodaji nakita imam iskustvo i kao prodavac i kao kupac. Većinu mog ličnog nakita čine komadi koji nisu izašli iz moje radionice. Oduševljavam se svim mogućim tehnikama izrade nakita, ali nisam u mogućnosti da ih sve isprobam, niti smatram da u svemu treba da budem ekspert. Tako da, kada vidim lep i kvalitetno izradjen nakit, ne žalim da dam novac. Osim burmi i para srebrnih karika,  u poslednje 4 godine sav nakit koji sam kupila je bio isključivo ručno radjen.
1. Žirka i Lepi; 2. NeckLESS Is More; 3. Violeta Bradanji; 4. Jelena Creations; 5. Lilo - unique jewelry & accessories


Istražujući malo po netu, naišla sam na veoma interesantnu stranicu sajta Home Jewelry Business Succes Tips koja je posvećena pričama kupaca ručno rađenog nakita - njihovim iskustvima i razlozima za kupovinu. Većina priča je puna pohvala i oduševljenja, ali postoji i par negativnih komentara koji se odnose na realne situacije na koje kupci nailaze kada je ručni rad u pitanju. Nekvalitetna izrada i neisticanje cena su najčešće zamerke. Zato mi je palo na pamet da ukoliko želim da prodam svoj proizvod, ne mogu da razmišljam kao dizajner, proizvodjač i prodavac nakita, nego prvenstveno kao kupac.

Zašto birati ručni rad?

Već par godina, pred praznike, internetom kruže poruke da poklone kupujete od lokalnih kreativaca. Poruke na lep način objašnjavaju zbog čega je bolje kupiti ručno radjen komad umesto proizvoda masovne proizvodnje. Kao neko ko dizajnira i izradjuje nakit, potpuno se slažem sa svime što je napisano u njima. Najbolje napisana obrazloženja sam našla na blogu Studio Artesania i toplo preporučujem da pročitate ovaj post. U njemu se lepo opisuje kako mi, koji se bavimo ručnim radom, doživljavamo ovakav način proizvodnje. Ja sam prva koja će, kada kupuje nešto za sebe ili za poklon, uvek staviti kvalitetan ručni rad ispred masovne proizvodnje. Medjutim, ako se Vi ili neko Vama blizak ne bavi ručnim radom, kako doživljavate ovakve proizvode? Šta je to na šta obraćate pažnju kada kupujete od umetnika?

U svim gore pomenutim porukama se izmedju ostalog ističe kako kupovinom od kreativaca podržavate lokalnu ekonomiju. Pomažete tim ljudima da razviju svoje male biznise umesto da novac poklanjate velikim kompanijama.  Ovo je apsolutno tačno. Ali onog trenutka kada treba da date novac koji ste stekli teškim radom, koliko vas stvarno razmišlja o tome koliko je sati uloženo u izradu nečega? Možda je surovo ovo reći, ali pri kupovini, malo koji kupac će razmišljati o dobrobiti prodavca. On samo želi da kupi ono što se njemu svidja, bilo to ručno radjeno ili ne i pri tome da dobije najbolji mogući kvalitet po najpovoljnijoj ceni.

Kada se govori o ručnom radu, uvek se naglasak stavlja na unikatnost. Ko bi želeo da poseduje komad koji svi u gradu imaju? Da se ne lažemo, mnogi žele da kupe tačno ono što su videli na prijateljici ili javnoj ličnosti. Već godinu dana (možda i duže) su u modi ogrlice i narukvice od debelih lanaca, a u poslednje vreme nitne i bodlje. Dok šetate ulicom, bacite pogled na devojke i sigurna sam da ćete videti more ovakvog nakita ukoliko ga i sami ne posedujete. Mnogi kreativci su prepoznali ovaj trend i priklonili mu se. Ja sam pomalo buntovnik, pa pokušavam da proguram sopstveni stil. Zato su moji kupci uglavnom slični meni. No, ovo samo govori da, kada je ručno radjen nakit u pitanju, u moru ljudi koji ga prave sigurno možete naći nekog ko ima vaš senzibilitet, bez obzira da li pratite trendove ili želite da budete drugačiji.

Ako kupujete lično od umetnika, gotovo sigurno ćete dobiti mnogo kvalitetniji komad od onog u prodavnici, po nižoj ceni. Ne zato što će umetnik svoj rad podceniti, već zato što, u odnosu na prodavnicu, ima mnogo niže troškove. Mnogi ne plaćaju iznajmljivanje lokala, niži su im porezi, nisu u sistemu PDV-a ... Prodavnicama ovi troškovi i te kako podižu cenu nakita, ponekad i do 50%. 

Ukoliko kupite komad ručno radjenog nakita i želite da napravite komplet, kreator ovog komada će vam sigurno izaći u susret. Mnogi će vam i dati popust na komplet, zato što oni to mogu, za razliku od većine prodavnica.

Svako ko prodaje svoj komad nakita, ukoliko dodjete na sajam ili u njegovu radionicu, posvetiće vam punu pažnju pošto ste vi njegovo najveće blago. Ne samo zato što ćete nešto kupiti od njega nego i zato što cenite njegov rad i nalazite ga interesantnim. Vi ste neko ko potvrdjuje da taj umetnik radi kako treba. To umetnikovom egu znači, koliko i novac njegovom kućnom budžetu.

Ukoliko se komadu nešto desi - odlepi se, pukne, izgubi se mindjuša - znate kome da se obratite za popravku. Ja lično ću popraviti komad koji sam napravila i pre 3 godine bez ikakve nadoknade, jer mi je cilj da taj komad što duže traje, zato što je to moja vizit karta. Naravno, uvek postoji mogućnost da se nešto otkači ili se pokida. Meni se desilo da je konac koji sam koristila bio nekvalitetan. To sam saznala kada mi je jedna mušterija vratila pokidanu narukvicu. Narukvicu sam popravila koristeći najlon za pecanje, poslala je kurirskom službom i platila troškove. I mi nekad eksperimentišemo sa novim materijalima, ne znajući kako će se ponašati. Ukoliko vam se desi ovakav peh, nemojte odmah baciti komad psujući umetnika, već ga kontaktirajte. Komad će vam sigurno biti popravljen, a sam umetnik će saznati da je materijal nekvalitetan ili nije prikladan za tehniku koju koristi. Zato uvek uzmite vizitku onoga čiji ste nakit kupili.

I za kraj prvog dela Vodiča za kupce, želela bih da vas pitam da li vam je bitno da li je neki proizvod unikat ili ne? Ako jeste, zbog čega? Slobodno u komentarima ostavite i kritike ukoliko ih imate. Da bismo bili bolji, moramo da znamo šta treba popraviti :).

A dok čekam vaše komentare, već radim na nastavku Vodiča za kupce...

Vodič za kupce - II deo: Kupovina na sajmovima
Vodič za kupce - III deo: Kupovina preko facebook-a 




 



9 comments:

  1. Tako je!!! Slažem se i kao prodavac i kao kupac! ;)

    ReplyDelete
  2. Rekla bih da ja zaista volim kad je neki komad mog nakita unikat... Ne kazem da ne kupujem i ono sto je izaslo iz fabrike i ima jos milion takvih istih komada, ali cesto se ne priklanjam novim trendovima, ili se drzim onoga sto se meni zaista svidja ili na neki drugi, svoj nacin prihvatim tu novu modu :D recimo, vec neko vreme su popularni lancici sa priveskom u obliku sove :D nisam otisla i kupila isti takav lancic, vec sam porucila jedan divan bros sa sovicom upravo od ove kreatorke http://www.facebook.com/pages/NeckLESS-Is-MORE-by-Ivona-Milju%C5%A1/112116835521735?ref=ts&fref=ts
    i eto, imam i ja sovu, ali onakvu kakvu niko u momoj okolini nema :) i to je ono zbog cega sam srecna :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upravo o tome sam pisala u prethodnom postu. Biti u trendu, ne mora da znači da nosite isto što i ostali. Ovo je odličan primer kako biti u trendu, a originalan. Hvala ti na ovom primeru :)

      Delete
    2. A "kreatorki" je jakooo drago da ti se dopada i da si zadovoljna! ;))

      Delete
  3. Ova tema je zanimljiva i za kupce i za umetnike. Medju umetnicima postoji zabluda priklanjanja trendovima. Takav pristup ne znaci bolju zaradu. Da nakit bude unkat, to nije dovoljno ako nije i originalni stil samog umetnika. Nazalost, kupci se prepuste tim trendovima iz casopisa i izloga i iz tog razloga tesko im je da odrede neki licni stil; pa kad kupuju nakit od umetnika direktno, rade to u strahu da mozda prave gresku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na nama koji se bavimo dizajnom je da malo promenimo vidjenje kupaca i da poradimo na tome da sami diktiramo šta je u trendu. To je veoma zahtevan i dugotrajan posao, koji osim talenta i kvalitetne izrade, zahteva dobar marketing.

      Delete
  4. Prvo ću se zahvaliti na pohvalama za moj tekst. A, onda ću uzvratiti istom merom za tvoj Vodič koji sam sa uživanjem pročitala. S nestrpljenjem očekujem nastavak. :*

    ReplyDelete