May 17, 2013

Kako uklapati boje

Poslednjih par nedelja, pisala sam o tome kako uskladiti boje koje nosite sa vašim prirodnim nijansama. Ukoliko još niste odredili kom tipu pripadate a želeli biste, možete to uraditi na ovim stranicama:

Žena Proleće

Žena Leto
Žena Jesen
Žena Zima
  
Kako bih zaokružila priču o bojama, ovaj put ću pisati o njihovom uklapanju. Tokom godina čula sam za mnoga pravila kako uklapati boje. Pravilo broj 1 - NE KOMBINOVATI VIŠE OD 3 BOJE! Ja ga se i danas držim i meni potpuno odgovara. Medjutim, poznajem mnoge žene koje se ne usudjuju da nose više od dve boje. Sa druge strane, ima onih koje iskombinuju i po 5 boja i to im dobro stoji. Sigurno ste barem jednom rekle svojoj drugarici: " Ja tako nešto nikada ne bih iskombinovala, ali na tebi baš dobro stoji ".



Jednom sam se iznenadila, kada mi je drugarica rekla da sa džinsom ne možeš uklapati više od dve boje. Ja džins lično smatram apsolutno neutralnim i nikada mi nije palo na pamet da u celoj kombinaciji posmatram farmerice kao treću boju. Nemam problema ni sa tim da u kombinaciju od 3 boje uvedem i belu. Smatram da crna i braon mogu lepo da se iskombinuju, dok mi crna i teget bodu oči.

Drugim rečima, uklapanje boja zavisi prvenstveno od vaših afiniteta i mogućnosti da iznesete odredjene kombinacije. Zato smatram da se ne treba držati slepo nijednog pravila. Pogotovo u današnje vreme kada je sve dozvoljeno. Medjutim, ukoliko niste dovoljno hrabri da isprobate nove kombinacije a hteli bi, evo nekoliko pravila sa kojima možete početi.

KRUG BOJA

Ovo je osnovni alat za kombinovanje boja. Nije baš nepoznat zar ne? Čitav ovaj post je zapravo malo podsećanje na lekcije iz likovnog iz osnovne škole. Ovde će biti predstavljen osnovni RYB (red-yellow-blue) krug sa 12 boja, mada danas postoje mnoge njegove varijacije.  
  
Onovna podela boja je na:


PRIMARNE 
  • CRVENA, ŽUTA I PLAVA
  • njihovim mešanjem dobijaju se ostale boje (osim bele koja ustvari predstavlja odsustvo boje)

SEKUNDARNE 
  • NARANDŽASTA, ZELENA I LJUBIČASTA
  • dobijaju se mešanjem primarnih boja u jednakom odnosu

TERCIJALNE
  • CRVENO-NARANDŽASTA, ŽUTO-NARANDŽASTA, ŽUTO-ZELENA, PLAVO-ZELENA, PLAVO-LJUBIČASTA I CRVENO-LJUBIČASTA
  • dobijaju se mešanjem sekundarne boje sa jednom njenom primarnom bojom








Sve one boje koje ne pripadaju krugu boja su NEUTRALNE - CRNA, BELA, SIVA, BRAON I BEŽ


Krug boja se takodje može podeliti na:

TOPLE BOJE 
  • CRVENA, CRVENO-NARANDŽASTA, NARANDŽASTA, ŽUTO-NARANDŽASTA I ŽUTA
HLADNE BOJE 
  • ZELENA, PLAVO-ZELENA, PLAVA, PLAVO-LJUBIČASTA I LJUBIČASTA 
ŽUTO-ZELENA i CRVENO-LJUBIČASTA ne spadaju potpuno ni u jednu od ove dve grupe.



SATURISANE BOJE su čiste, jake boje koje nisu razredjene crnom, belom ili sivom

DESATURISANE BOJE su boje koje mešanjem sa crnom, belom ili sivom bojom postaju manje intenzivne.
  Ovo je malo predznanje koje vam je potrebno za ono što sledi.
  
ŠEME BOJA 
  
Sada dolazimo do onog najvažnijeg, a to je na koje sve načine možete kombinovati boje:

1. MONOHROMATSKA ŠEMA

Ova šema se zasniva samo na jednoj boji, odnosno njenim nijansama koje se dobijaju dodavanjem crne i bele. 

  • Laka je za kombinovanje
  • Deluje elegantno
  • Koristite je ukoliko želite čist i uravnotežen izgled
  • Sa druge strane, veoma je teško istaći neki element garderobe zbog nedostatka kontrasta  


 

2. ANALOGNA ŠEMA

U ovoj šemi kombinuju se boje koje se nalaze jedna do druge na krugu boja. Može se kombinovati dve ili tri boje.

  • Laka je za kombinovanje, pri čemu ima više mogućnosti od monohromatske šeme
  • Jedna boja treba da bude dominantna,  druga da je podržava a treću koristiti samo u detaljima
  • Ova kombinacija boja deluje skladno, ali kao i kod prethodne šeme, nedostaje joj veći kontrast
 







3. KOMPLEMENTARNA ŠEMA

Sastoji se iz dve boje koje se nalaze na suprotnim stranama kruga.


  • Ova kombinacija daje najveći kontrast pogotovo ako se koriste čiste boje 
  • Koristite je ukoliko želite da se istaknete
  • Najbolje je izabrati jednu boju kao dominantnu, a drugu koristiti u detaljima ili da istaknete odredjen komad odeće
  • Pošto se ovde u osnovi radi o kombinaciji jedne tople i jedne hladne boje, najbolje je koristiti jednu čistu i jednu desaturisanu boju, jer ukoliko su obe čiste (saturisane) postoji mogućnost da kombinacija bude previše "vrišteća"
  • U osnovi, kod ove šeme se preporučuje da se za čistu boju uzme topla i da se koristi za detalje, dok se za osnovnu boju preporučuje desaturisana hladna boja, ali tu odluku ipak prepuštam vama 


4. RAZDELJENO KOMPLEMENTARNA ŠEMA

Ova šema je slična prethodnoj. Izaberite jednu boju na krugu i boje koje se nalaze odmah do boje nasuprot njoj.
 
  • Takodje daje jak kontrast, ali ne toliko intenzivan kao kod komplementarne šeme
  • Preporučuje se kombinacija jedne tople boje i dve hladne kako bi se topla boja što bolje istakla
  • Kao i u prethodnoj šemi, bolje je koristiti čistu toplu boju nego desaturisanu





5. TRIADNA ŠEMA


Ova kombinacija boja se dobija postavljanjem jednakostraničnog trougla na krug boja. Možda je lakše zapamtiti da šemu čine tri boje na jednakom razmaku, odnosno svaka četvrta boja kruga.

  • Ova šema možda i predstavlja najbolju kombinaciju u odnosu na sve prethodne 
  • Ima dosta jak vizuelni kontrast, ali ne toliko intenzivan kao kod komplementarne šeme pa deluje više harmonično
  • Najbolje je koristiti jednu boju kao osnovnu a ostale u detaljima








Osim ovih, postoje još i kvadratna i tetraedarska šema, medjutim ja sam pristalica 3 boje u odevnim kombinacijama, dok bi kombinaciju od 4 boje ostavila za uređenje enterijera.
U svaku od ovih kombinacija možete uvesti i neutralne boje.
Toliko o kombinovanju boja. U sledećem postu pisaću o značenju svake pojedinačne boje.





10 comments:

  1. P.S. Mene si inspirisala, da znaš. Današnja kombinacija: plavo, teksas, zeleno, crveno! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. E baš mi je drago. Mada ti ne spadaš u grupu žena koje se boje da rizikuju ;D.

      Delete
    2. Pa slabo i ja idem sa više od 3+ teksas...Moraću malo da se ukolorišem ovo leto! ;)

      Delete
  2. Odlicni postovi !Korisni!

    ReplyDelete
  3. Iskreno, moja boja zavisi od raspolozenja. :) Nekad bukvalno iznesem pet boja, a nekad su mi i tri mnogo.
    S druge strane, moram da priznam, da ja dosta vodim racuna o materijalima kada kombinujem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Potpuno se slažem. I ja imam nekada potrebu da "ludujem" sa bojama, a nekada želim sasvim sveden stil. Ima tu naravno još faktora, kao što je i prilika za koju se oblačite. Jednom sam upoznala ženu koja radi u banci (kod njih postoji kodeks oblačenja, odnosno strogo poslovna odela i haljine zagasitih boja i jednostavne košulje uglavnom neutralnih boja). Pošto je ovo vesela žena koja voli boje, rekla mi je da ima gomilu kaiševa i marama kojima razbija ovu strogu monotoniju. A slažem se da i različiti materijali ukombinovani mogu da doprinesu da kombinacija bude interesantna. Čak i dezeni. Recimo, crno-bela kombinacija sama po sebi može biti dosadna. Ali ako kombinujete štrafte i tufne u ovim bojama, može biti veoma interesantno, čak i smelo :).

      Delete
    2. Bravissimo !

      Delete
  4. Odlican post! Najbolji koji sam do sada procitala. Hvala na inspiraciji!

    ReplyDelete